Natthäxorna. De kvinnliga sovjetiska piloterna som satte skräck i de tyska soldaterna under andra världskriget. De beslutsamma och modiga kvinnorna som kom flygande på låg höjd i långsamma och smidiga äldre plan, tippade sina bomber och försvann i natten. Har du hört talas om dem?
Pluggar du historia eller är du allmänt intresserad av historia kanske du behöver skaffa dig lite böcker om just ditt ämne. Läroböcker är ofta dyra, men det går att hitta bra alternativ online. För den som vill komma lite billigare undan är begagnad kurslitteratur inom de flesta ämnen en bra deal för plånboken. Det finns gott om kurslitteratur och annan litteratur om militärhistoria. De kvinnliga piloterna får för lite plats i skolundervisningen, och med dagens kamp för jämlikhet är det på tiden att dessa modiga damer uppmärksammas igen. Deras kamp för sin rätt att flyga och kämpa har varit betydelsefull för kvinnors rättigheter.
Eldsjälen Marina Raskova
Under mellankrigstiden hade Sovjetunionen haft stor aktivitet i flygklubbar. Många civila hade gått med och lärt sig flyga, reparera och navigera. Många av flygklubbarnas medlemmar var kvinnor. En särdeles bestämd kvinna var Marina Raskova som faktiskt var den som såg till att kvinnliga piloter blev ett faktum under andra världskriget. Hon kämpade mot byråkratin, tjatade och utförde påtryckningar, gjorde sig besvärlig och omöjlig att bli av med. Till slut hade hon kämpat sig hela vägen fram till självaste Josef Stalin. Hon fjäskade inte för honom utan snarare upplyste honom helt kallt om att om han inte gjorde det möjligt för kvinnor att hjälpa till i striderna skulle de göra det ändå, med stulna plan och problem längs vägen.
Order 0099
Stalin hade redan problem, tyskarna var på väg och han hade redan gjort sig av med en stor del av sina befintliga piloter på grund av paranoia. Därmed var behovet av piloter stort. Han insåg att platserna behövde fyllas och att kvinnorna kunde vara bra reklam. Därför gick han med på att starta Order 0099 den 8 oktober 1941, och den gick ut på att etablera Flyggrupp 122. Här skulle allting skötas av kvinnor. Tre kvinnliga flygregementen inrättades och både piloter och markpersonal var kvinnor.
Dåliga villkor
Marina Raskova var det högsta befälet för denna verksamhet och det var även hon som intervjuade flertalet av alla tusentals kvinnor som drömde om att få försvara sitt land. Deras beslutsamhet var stor, men de möttes av förakt och misstroende ifrån sina manliga kollegor. De blev tilldelade sämre utrustning och gamla uttjänta segelplan. Deras flygplan hade inget splitterskydd, låg hastighet och bara plats för två bomber åt gången. På grund av detta fick de göra fler flygningar för att bomba lika mycket. Kläderna var för stora, planens instrumentpaneler och reglage satt för högt och var för tröga och de fick flyga nattetid.
Nattbombsregemente 588
Att kvinnorna gjorde betydande inverkan är helt klart. När kriget var slut hade 588 NABP flugit över 23 000 uppdrag, släppt över 3000 ton bomber och 23 kvinnor hade fått hederstiteln Sovjetunionens Hjälte. 30 kvinnor från 588 NABP stupde i strid.