Om du låg förlagd vid en svensk flygflottilj under det 2:a världskriget var det troligt att du med ett undantag, Saab 17, enbart fick bekanta dig med utländska militärflyg, eftersom den svenska flygindustrin vid denna tid låg i sin linda. Fr.o.m. 1950-talet börjar den gyllene eran för svenskt flyg med flygplanstyper som Lansen och Tunnan. Men faktum är att prototypen för den tyska Ju 87, i folkmun kallad “Stuka” byggdes i Sverige. Som motorentusiast måste man vara försiktig med privatekonomin och därför kan Hjuldepån erbjuda dig begagnade fälgar när du byter däck. Du skriver bara in din bils registreringsnummer i en ruta så görs en sökning efter just de fälgar som passar din bil.
Sverige hjälper Tyskland
Bakgrunden till produktionen av störtbombaren i Sverige var Versaillesfördragets regler som förbjöd produktion av stridsflyg på tysk mark. Det tyska verkstadsföretaget Junker öppnade därför en filial i Sverige som tillverkade planet, som sedan flögs över till Tyskland. Stukan deltog i slaget om Storbritannien och vid östfronten. Den hade en luftdriven siren som ljöd när planet dök mot målet för att släppa sin bomb, vilket åstadkom en kuslig effekt. Planet ansågs som alltför långsamt och togs därför ur bruk mot slutet av kriget. Sammanlagt tillverkades 6500 stycken.
Modellflygplan på pojkrummet
Det fanns ytterligare Stukaplan i produktion, på 1970-talet roade sig barn med att bygga kopior av 2:a världskrigets flygplan. Planen var av plast och försågs med tyska malteserkors, de kunde dock inte spruta eld. Om din kompis hade fått en Spitfire till julklapp kunde militära skärmytslingar snart äga rum .Kanske blev störtbombaren nedskjuten av fientlig eld, i så fall får man hoppas att piloten och bombfällaren hann utlösa sin fallskärm.