Bästa flygvapnet under 2:a världskriget

Om du är en bilägare intresserad av andra världskrigets flygplan har du kommit rätt. Det finns många lärdomar från andra världskriget flygplan när det kommer till bilköp. Inte minst vad gäller innovation och uppfinningsrikedom. Faktum är att den största skillnaden mellan bilar och flygplan är att flygplanet har en större bränsletank, eftersom den förbrukar mer bränsle än en bil. Hos Riddermark Bil kan du söka bland tusentals bilar baserat på drivmedel samt dina behov och ekonomiska förutsättningar. I själva verket var det till stor del denna typ av aspekter som avgjorde flygvapnens framgång, nämligen tillgången till drivmedel och ekonomiska resurser för massproduktion.

Andra världskriget blev den första väpnade konflikten där flygplan fick en avgörande betydelse för att vinna. Ta till exempel slaget om Storbritannien. Ett mäktigt flygvapen var därför av stor betydelse för att vinna stora slag. Här presenteras de mäktigaste flygvapnen från länder som deltog under andra världskriget, vilka är:

  • Italien.
  • Japan.
  • Ryssland.
  • Storbritannien.
  • Tyskland.
  • USA.

Läs vidare!

Flygvapnens styrka

1. Italien. Vid en första anblick kunde det uppfattas som en katastrof för de allierade när Italien förklarade krig 1940 mot de allierade. På pappret hade Italien en armé på 2,5 miljoner man, en kraftfull flotta och det största flygvapnet i världen med 3 000 flygplan. Detta skulle dock visa sig vara en illusion. I själva verket kunde flygvapnet bara tillkalla 400 bombflygplan och 130 stridsflygplan i stridsdugligt skick.

2. Japan. Även om Japan lyckades producera nära 80 000 flygplan under andra världskriget var det fortfarande mindre än USA:s produktion. Vid slutet av kriget gjorde bristen på bränsle, flygplan och erfarna piloter att det till slut blev omöjligt att klara motståndet.

3. Sovjetunionen. I juni 1941 hade Sovjetunionen omkring 10 000 flygplan och därmed det största flygvapnet i världen. Dock var flygplanen inte de mest effektiva och i operation Barbarossa gjordes enorma förluster av flygplan. Dessa förluster skulle däremot snabbt återhämtas när fabrikerna flyttades långt österut utom räckhåll för Tyskland.

4. Storbritannien. Stora förluster tidigt i kriget tvingade Storbritanniens flygvapen att fokusera på nattbombningar i Tyskland. Trots all förstörelse som gjordes fortsatte Tysklands militärproduktion att stiga fram till slutet av kriget.

5. Tyskland. Det tyska flygvapnets revolutionerande stridsflygplan kunde ha varit ett vinnande vapen, dock kom de för sent och i för låga antal. Slutligen blev flygvapnet förlamat på grund av bränslebrist.

6. USA. Åren mellan 1942 och 1945 producerade amerikanska fabriker omkring 275 000 flygplan. Detta antal var större än Japans, Storbritanniens och Tysklands tillsammans. Dessutom var dessa flygplan inga billiga modeller utan av högsta kvalitet.

Leave a Reply

mts_best